Ukens tips: Husk luft!

Hjemme etter ferien, og klar for å lufte hverdagssykkelen igjen?
Litt ekstra luft i hjulene gjør turen mye raskere og enklere!

Hei Rasmus. Det er mange som sykler rundt med lite luft i dekkene sine. Du mener at det ikke er lurt. Hvorfor det?

RASMUS: For lite luft i dekkene er en vanlig bommert. Det gjør at du må tråkke hardere og svette mer for å holde farten oppe. Med nok luft går det mye, mye lettere. De fleste vet dette godt, men så glemmer vi det likevel: Dekk som pumpes opp skikkelig med jevne mellomrom, triller mye lettere enn dekk som ikke har fått ny luft på flere måneder.

Hvorfor glemmer vi dette, når vi vet det så godt?

RASMUS: Kanskje fordi lufta sniker seg ut så langsomt at vi gradvis venner oss til litt mer rullemotstand? Og så er det jo ofte slik at vi helst vil slippe plunder, og heller lar sånne småting skure. Men en runde med pumpa er en veldig enkel måte å få en finere sykkeltur på!

Et dumt spørsmål: Hvorfor forsvinner lufta ut når ventilen er lukket?

RASMUS: Dette varierer mye, men alle slanger har ørsmå porer som over tid vil slippe ut luft. Noen slanger holder godt på lufta, andre blir fortere slappe. Og det skal ikke mye til før det ruller dårligere.

Når jeg skal pumpe opp, hvor hardt er passe hardt?

RASMUS: Det avhenger av underlaget du sykler på. Er du bare på jevn asfalt, kan du pumpe dekket ordentlig hardt og glede deg over minimal rullemotstand. Da må du også tåle minimal komfort over humper og brustein.

RULL BEDRE: Et par minutters innsats med sykkelpumpe i kveld kan gi deg en helt annen sykkeltur i morgen. Litt slappe dekk triller mye raskere hvis du gir dem litt ekstra luft.

Hva med de som sykler mye på grusveier i marka, eller på stier i skogen? Er harde dekk raskest der også?

RASMUS: Der blir det faktisk litt annerledes. På grov grus eller sti vil ikke et knallhardt dekk føye seg etter underlaget, men butte hardt mot store og små hindringer. Det kjennes kanskje raskt ut, men litt mykere dekk gir deg bedre grep og mer kontroll, og lavere rullemotstand. Mange tror at hardest mulig dekk triller fortest uansett, men slik er det altså ikke når underlaget består av grov grus eller sti.

Mange synes det er tungt å pumpe for hånd, og gjør det helst på bensinstasjonen. Er det noe de bør huske på?

RASMUS: Det går helt fint så lenge du passer på å ikke pumpe for hardt! På siden av dekket står det oftest skrevet hvor stort trykk dekket er laget for. Sjekk dette mot tallene på trykkmåleren. Mange sykler kommer i dag med ventiler som ikke passer til luftapparatet på bensinstasjonen. Hvis du ikke har bilventil på sykkelslangen, kan du spørre om stasjonen har et mellomstykke du kan låne – eller du kan kjøpe et slikt adapter i sykkelbutikken. Et lite triks er da å la adapteret sitte på ventilen, så er det alltid der når det trengs.

Sykkeltipset neste uke:
Rasmus forklarer hvorfor myke seter ikke er bedre enn harde

Tekst og foto: Geir Anders Rybakken Ørslien 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s