Et lite pling for fred

En ringeklokke på styret kan gjøre både fotgjengere og syklister glade, så lenge den brukes riktig. Det handler om samspill og  vennlighet.

I dag gjennomfører Skiforeningen i Oslo sin Sykkelvettkampanje. På flere steder i marka deler de ut ringeklokker til markasyklistene, som en oppfordring til sunn fornuft og gjensidig respekt i samspillet mellom syklister og turgåere.

Det er en god idé, uansett hvor i landet du bor.

For problemstillingen er aktuell overalt: Mange syklister er nok ikke klar over hvordan en turgåer opplever det å bli passert med en meters klaring i god fart (fartsgrensen i Oslomarka er forøvrig 30 km/t).

Selv vennlige og hensynsfulle syklister kan bomme her, hvis de ikke selv har vært i den andre rollen noen gang:

Det som for syklisten oppleves som en trygg og kontrollert passering på god avstand, blir lett en svært brå overraskelse for den som er til fots. 

Årsaken er enkel: Syklisten forbereder passeringen i mange sekunder, kontrollerer situasjonen og anser den som trygg. Den gående aner ikke at det kommer noen bakfra før en skikkelse i høy fart popper inn i synsfeltet like ved, og skvetter instinktivt.

GODLYD: Ringeklokker er påbudt utstyr på enhver sykkel, og finnes i mange fargerike varianter. Denne sitter som standardutstyr på bysykkelmodellen Sir fra tyske Winora. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

Farten oppleves høyere og avstanden føles kortere for den som går, fordi han eller hun ikke er forberedt på passeringen.

Det er ubehagelig, selv om situasjonen ikke er farlig i seg selv. Den kan dog bli farlig: En intetanende turgåer kan raskt skifte plass i veien, og havne rett i linja til den passerende syklisten.

Stygge ulykker har skjedd på akkurat denne måten. Og det er her ringeklokkene kommer inn.

Smarte syklister vet at de er harde trafikanter på turveier uten biltrafikk, og tenker samspill:

  • Et pling med ringeklokka i god tid før passering gir den gående tid til å snu seg, bli klar over syklisten – og flytte seg til siden om det trengs.
  • En viss reduksjon av farten gir den gående bedre tid til å reagere, og viser at syklisten ønsker å ta hensyn til de andre som ferdes på veien.
  • En hyggelig beskjed om at du nok trenger litt mer plass for å komme trygt forbi er på sin plass, om du ser at de gående ikke gir deg tilstrekkelig rom.
  • Et smil, et nikk eller et aldri så lite «hei» ved passering bidrar uansett til god stemning mellom markabrukere og må gjerne brukes av begge parter.

Et viktig poeng er å bruke ringeklokka i god tid før passering, gjerne 15-20 meter – eller minst fem sekunder før du er på siden av de gående. Da oppfattes lyden som et hensynsfullt varsel, ikke et brått «fløtt deg!».

De gåendes ansvar er da å vise tilsvarende hensyn, og gi den passerende syklisten nok plass til å komme trygt forbi.

Har du ikke ringeklokke på sykkelen? Det finnes et argument til: I Vegtrafikklovens forskrift om krav til sykkel står det svart på hvitt i paragraf seks at «sykkel skal ha signalklokke«. De koster ikke mye, men gjør stor nytte for seg.

Vi ønsker alle en fin helg, enten turen går til fots eller på to hjul!

PS: Synes du ringeklokker er kjedelige? Sjekk ut de håndmalte utgavene fra kanadiske Dringdring (bildet over) – de kan gjøre sykkelturen gladere, også når de ikke brukes.

Tekst: Geir Anders Rybakken Ørslien

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s