Elektrisk stemning på jobbsykkelen

Da konkurransesyklisten Tor Hovland (37) fikk lengre vei til jobb, valgte han elsykkel for å spare tid. Nå ankommer han kontoret i vanlige klær, uten svett rygg. Her er hans erfaringer etter to år med elektrisk sykkel.

ALLTID MEDVIND: Tor Hovland nyter hver meter av jobbsyklingen på elsykkelen. Nå kan han sykle bratte bakker i vanlige klær, uten å bli svett.

Elektriske sykler er på full fart inn på det norske markedet. Dette er sykler med elektrisk motor på 250 watt, men du må tråkke selv for at motorassistansen skal slå inn. Sykler du fortere enn 25 km/t, kobles motoren ut. Med elsykkel kan du selv velge hvor mye drahjelp du vil at motoren skal gi. Du kan også sykle med motoren av, som en vanlig sykkel. De fleste elsykler går fire mil eller mer mellom hver lading.

Hei Tor! Hvorfor bruker du, en sprek rittsyklist, en elsykkel med motorassistanse?

– Fordi en sykkel ikke bare er et treningsapparat, slik mange i Norge tror. Det er også et svært effektivt framkomstmiddel som verken bråker eller forurenser, og som koster svært lite å bruke. For meg ble denne elsykkelen et bedre alternativ enn å kjøpe bil nummer to da jeg byttet jobb og fikk lengre arbeidsvei. Den har mange praktiske og smarte detaljer, og elmotoren er én av dem. Med denne sykkelen bruker jeg kortere tid til og fra jobb, og kan sykle i vanlige klær uten å bli svett. Dermed slipper jeg å være avhengig av å dusje og skifte på jobb hver morgen.

Hva fikk deg interessert i elsykler?

– Det begynte med at en kollega foreslo at vi skulle kjøpe oss el-motoriserte hjul for lange sykkelturer med barn og tilhenger i marka. Slik kunne hele familien legge ut på lengre turer uten at det gikk for sakte i bakkene. Det ble med tanken den gang, men så kom altså behovet for et transportmiddel til ny jobb på den andre siden av byen. Bil nummer to var uaktuelt, siden begge ville hatt nokså lav kjørelengde. Bussrutene passet dårlig med min vei til jobb, elbil ble også valgt bort. En billig elbil er veldig mye dyrere enn en luksus-elsykkel. Dermed ble valget enkelt!

TOPP SYKKEL: Kalkhoff Pro Connect er toppmodellen fra den tyske elsykkel-produsenten, og koster fra rundt 20 000 kroner og oppover.

Hva fikk deg til å velge akkurat denne?

– Da jeg handlet elsykkel i 2010, ville jeg ha en som hadde motoren koblet direkte på kjedet – ikke i forhjulet eller bakhjulet, som mange har. Det har en enkel grunn: En slik midtmotor kan utnytte girene for å arbeide mer effektivt i bratte motbakker. En av de få som laget slike elsykler den gang, var tyske Kalkhoff. Dermed kjøpte jeg modellen Pro Connect fra den britiske nettbutikken 50 Cycles.

Hvordan opplevde du den første turen?

– Det var utrolig artig. I det du starter å tråkke, høres en svak during fra motoren, og det føles som om noen står bak og skyver deg bortover. Opp den første bakken gikk det omtrent som om den skulle være flat. For de som kjenner den berømte sykkelheisen «Trampe» i Trondheim, så kan en tenke seg at man har en slik i hver eneste bakke. Sykkelen har åtte gir i baknavet, og jeg sykler uanstrengt opp den bratteste bakken i nærmiljøet i tredje gir. Med to barn i vogn på slep går det fint i første gir.

RASK MANN: Tor Hovland liker å sykle fort uten motor, men til hverdags mener han elsykkel er den smarteste løsningen.

Mange synes det er plundrete å kjøpe sykkel fra utlandet via nettet. Har det vært noen problemer med denne?

– Jeg forstår at mange vil foretrekke tryggheten ved å handle i Norge, og nå har det etterhvert kommet flere norske butikker som spesialiserer seg på elsykler. For min del døde motoren brått etter noen måneder. Da fikk jeg tilsendt ny fra England, og den har gått som en klokke i over ett år nå, sommer og vinter. Bakhjulet har få eiker for å spare vekt, det har også straffet seg med to eikebrudd. Ut over det: Ingen problemer, sykkelen fungerer året rundt.

LYS IDÉ: Med dynamonav i forhjulet har Tor alltid lys på sykkelen, og trenger ikke tenke på batteribytte.

Hva mener andre sykkelentusiaster om elsykkelen? Får du høre at det er juks?

– Jeg tror ikke jeg har møtt én eneste syklist som mener at motorassistanse er juks. Tvert om: Jeg får mange positive reaksjoner fra folk som liker at noen tenker litt annerledes, og viser at elsykkel ikke bare er for eldre og funksjonshemmede. Og sammenligner vi med alternativet, som ville være å presse enda en bil inn på veiene i Trondheim, så skjønner de fleste at elsykkel er en smartere løsning.

Hva har livet som elsyklist gjort med hverdagene dine?

– Elsykkelen har først og fremst bidratt  til at vi har en logistikk som fungerer. Min kone har en fleksibel timeplan og tar oftest levering og henting i barnehage ved hjelp av bil. Uten elsykkel måtte vi enten hatt en bil til, eller så måtte jeg blitt «seriøs jobbsyklist» som dusjer på jobben hver dag. Det fungerer fint for mange, men jeg foretrekker å bruke minst mulig tid på det å komme seg til og fra jobb. Da kan jeg heller trene på kvelden, når alt er mindre hektisk. Det skal forresten nevnes at treningseffekten på elsykkel slett ikke er null! Den er ikke den helt store når jeg bruker motoren aktivt, men den er der.

Mange norske sportsbutikker tilbyr nå også elsykler fra produsenter som for eksempel Giant og Merida. Men det finnes også spesialforretninger som kun selger elsykler, med større utvalg. GreenspeedNoFuelEV Oslo og Oslo Elsykkel er blant disse. Vet du om flere forhandlere med elsykkel-ekspertise? Tips oss i kommentarfeltet under!

Tekst: Geir Anders Rybakken Ørslien

2 kommentarer om “Elektrisk stemning på jobbsykkelen

  1. Jeg kjøpte Elsykkel på Rema 1000 for et par mnd. siden, og hele familien er godt fornøyd. 🙂
    Sporto E-bike (herre) til 5900,- føles foreløpig som et godt kjøp. Den lave prisen slår ut på detaljer som V-bremser i stedet for skiver og litt behov for etterstramming av skruer. Men i motbakke er den suverén! I en liten testkjøring trillet min kjære lett opp en god motbakke mens jeg måtte jobbe aktivt på raceren for å akselerere like kjapt og klare å holde følge. Jeg har testet dyrere sykler med finesser som «turbo»-gasshåndtak, og Sporto ligger ikke veldig dårlig an i forhold. Begrensing i ytelse og toppfart på motor er jo lovpålagt for alle. Batterilevetiden får vi først se resultater på til neste år.

    Importøren later til å ha orden på sevice og reservedeler:
    http://www.orientimport.no/?a_id=556

    mvh

  2. Sykkelbutikken G.Nordby i Kristiansand selger EL-Sykler som har rekkevidde på opp mot 18mil!!!Den er laget på den Tyske EL-Sykkel Fabikken DERBY,som er Europas største på EL-Sykler.Batteriet kan ladast fleire tusen ganger og iforhold til chinamodeller som kun kan ladast 500ganger og kun har ei rekkevidde på ca 4mil.Det har tatt heilt av med salget av EL-Sykler i Kristiansand,så her må folk ta turen innom å få en prøvetur.betjening har stor kunnskap og engasjement.Dei har EL-Sykler som dei bruker hver dag!mvh EL-sykkel Eier

Legg igjen en kommentar

