Bil eller sykkel: Stoppeklokkens dom

Du kjører garantert fortere med bil enn du kan sykle til butikken. Men farten er ikke hele regnestykket. Sjekk hvordan det gikk da vi tok tiden på begge alternativer – på en småtur til postkontoret.

NYTTELAST: Har du en bagasjebærer foran eller bak på sykkelen? Da er et par lastestropper alt som trengs for å ta med pakken hjem. Tre avfallsbøtter til kjøkkenskapet veier lite, og er null problem å få med.

– Jeg kan jo sykle ned på Posten og hente pakken med én gang.
– Nei, vi har dårlig tid – ta bilen i stedet, så er du raskt tilbake.
– OK da.

Slik var den korte samtalen i heimen denne morgenen. Det var ingen stor diskusjon: Jeg innså også at tiden var knapp. Dermed plukket jeg med bilnøklene i stedet for sykkelhjelmen i det jeg gikk ut.

La det være sagt med én gang: Det er ikke alle som har sykkelen som et reellt alternativ når de skal på Posten. Norge er et langstrakt land, og mange av oss bor langt unna både post og butikker.

Likevel: 80 prosent av oss bor i byer og tettsteder, og har vanligvis nærmeste butikk noen få kilometer unna.

Men uansett hvor kort det er til butikken, så kan jo fortsatt bilen kjøre fortere enn noen syklist. Eller hva?

Denne dagen fikk jeg lyst til å gjøre et eksperiment på vei til postkontoret. Det ligger bare to skarve kilometer unna, men hvor lang tid bruker jeg med bilen – og med sykkelen? I det jeg satte bilen i bevegelse, startet jeg en tidtaker med GPS på telefonen.

Det tok meg nøyaktig tre minutter å kjøre de to kilometrene ned til postkontoret, gjennom tre kryss og en rundkjøring. Garantert fortere enn med sykkel. 

Men: Det er jo ikke lov å parkere rett foran døra på posten. Jeg må kjøre videre og inn på en parkeringsplass, finne en ledig luke, parkere bilen der, gå til automaten og hente parkeringsbillett, gå tilbake til bilen med den – og deretter gå bort til postkontoret.

Jeg stoppet tidtakeren da jeg kom til døra. Fasit: Seks minutter og åtte sekunder.

HVERDAGSMORO: Smarttelefoner med GPS byr på litt ekstra moro for den som vil finne ut hvor lang tid man faktisk bruker hit eller dit. Her er sykkelturen til postkontoret dokumentert. En fin nedoverbakke midtveis ga 22 km/t i snitt. Hjemturen tok halvannet minutt lengre tid, med et snitt på 17,5 km/t.

Noen dager senere skulle jeg til samme sted, og lot bilen stå. Med sykkel kan jeg følge nær sagt samme rute, og avstanden blir fortsatt knappe to kilometer. Denne gang startet jeg tidtakeren i det jeg rullet sykkelen ut av porten. Nå kom sannhetens øyeblikk.

Etter tre minutter var postkontoret fortsatt bare et tak i horisonten. Bilen var åpenbart raskest, selv om jeg har et par sykkelvennlige nedoverbakker på veien.

Men jeg tråkket videre, i mitt normale tempo: Langt fra noen svett treningstur, men moderat fart – uten å somle. Snart var jeg framme, og kunne låse sykkelen rett utenfor postkontorets dør.

Fasit: Fem minutter og ett sekund. Ett minutt raskere en bilen, målt fra dør til dør. Sykkelen vant. 

På vei hjem ble historien en annen: På sykkel brukte jeg seks og et halvt minutt (på grunn av mer motbakke), mens bilen tok meg fem og et halvt (nå slapp jeg å hente parkeringslapp, men måtte fortsatt ut på spasertur for å finne bilen på parkeringsplassen, samt vente litt i køen ut derfra).

Neste gang jeg tok bil, klokket jeg turen på nytt. Nå brukte bilen over ni minutter, fordi det var kø inn mot rundkjøringen.

Med sykkel står jeg aldri i kø.

Sant nok: Dette var bare to kilometer. Mange av oss har lengre vei. Og hadde avstanden vært lengre, ville regnestykket fort gå i bilens favør etter en gitt distanse – om trafikken ikke er for tett.

Men for meg var det likevel gøy å sjekke tiden. Det hjelper ikke alltid at bilen går fortere, når den må parkeres et annet sted enn ved døra dit du skal.

Og om du bruker fem minutter ekstra: Kanskje det er verdt det? Du får gjort det du skal, og du får frisk luft, mosjon og garantert godt humør på kjøpet.

MÅL SELV: Fikk du lyst til å sjekke avstanden til din nærmeste butikk? På http://www.hvor.no kan du enkelt velge Oppmåling og deretter klikke på Punktplassering. Når du så klikker på startstedet og deretter markerer ruta med punkter, ser du straks hvor langt det er. Sykler du i rolig tempo, ligger du ofte på 15 kilometer i timen. Så lenge du ikke har mange motbakker, er det heller ikke vanskelig å holde rundt 20 km/t i snitt.

Har du noen gang gjort samme tidtaker-eksperiment? Hvor går din grense for når du velger sykkelen framfor bilen på småturer og ærend i lokalmiljøet?

Du trenger selvsagt ikke ta tiden og måle avstanden, slik jeg for moro skyld gjorde med en smarttelefon og programmet Runkeeper. Men det er et morsomt hverdags-eksperiment, som kan minne deg selv på at bilen ikke alltid er det opplagte valget.

Selv om du har det travelt.

Tekst og foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

2 kommentarer om “Bil eller sykkel: Stoppeklokkens dom

  1. Jeg bruker under 20 minutter til jobb, og enda litt kortere tid tilbake, fra Bygdøynes til Ila. Med bil tar det fort like lang tid til, pluss leting etter parkering, og evt køståing ved Operaen. Hjem igjen kan det fort ta 40 minutter på grunn av tett trafikk, samt avstand å gå til parkeringen ved jobb.

  2. I Oslo har jeg erfart at sykkel ofte er konkurransedyktig med bil på tid opp til 10 km, og mot buss i alle fall 15. Likevel har jeg alltid tenkt at hvis jeg trenger å dra til Biltema på Alnabru, så er det praktisk fint med bil, kanskje på grunn av at senteret i seg selv er så innmari lite lagt opp rundt myke trafikanter, men det viste seg at dør-til-dør fra Kampen bare tar 17 minutter. Jeg har ikke målt med bil, men det kan ikke ta så mye mindre.

Legg igjen en kommentar

