Vedlikeholdsfri sykkel? Det går an!

Er du lei av sykler som ikke virker, deler som slites fort og stadig må justeres? Det finnes løsninger som gjør sykkelen din nærmest vedlikeholdsfri. La oss ta en kikk på hva du kan fikse selv – og hva som finnes på øverste hylle!

Sykkelen er en enkel og genial oppfinnelse, derom hersker det ingen tvil. Men syklister som er ute i all slags vær, oppdager snart at utstyret trenger litt stell for å fungere slik det skal når sykkelen ikke lenger er ny.

SUKK: Ser dette kjent ut? Slik ser en bysykkel ut etter mange uker i høstregn. Men det finnes enklere løsninger, for deg som ikke har tid til sykkelstell.

Det er ikke så vanskelig som det høres ut som:

Sørger du for å vaske de bevegelige delene, smøre det som trenger olje og helst gi den tak over hodet (eller en mopedpresenning) hver natt, så vil den være en trofast turvenn – også gjennom den våte høsten som nærmer seg snart.

Elsker du å sykle, men orker ikke noe plunder?

Det går an å slippe nær sagt alt av vedlikehold og justeringer, dersom du er villig til å betale litt ekstra for de aller smarteste løsningene. 

Her tar Rasmus Leiro en kikk på de typiske problemene, de typiske årsakene, hva du selv kan gjøre – samt drømmeløsningene for deg som vil ha det aller, aller beste.

GIRSYSTEM:

Typisk problem:
Girvaiere blir trege og gjør det tungt å gire. Tannhjul slites og gjør giringen kranglete.

Typisk årsak:
Det vanligste årsaken til treg giring er vann og skitt som trenger inn i de tynne plaststrømpene som girvaieren går gjennom. Møkk og rust skaper friksjon mellom vaier og strømpe, slik at vaieren går tregere. Det betyr kranglete giring og en girspak som må dyttes hardt på.

Typisk løsning:
Tannhjul og girvaiere som renses, smøres og byttes når de er slitt, gjør at sykkelen din fungere som ny – lenge. Det er kjedelig, men nødvendig hvis du sykler i vått vær og vil ha et girsystem som virker. Dette betyr mye, mye, mer for funksjonen enn hvor dyrt selve girsystemet er.

Drømmeløsning:
Et girnav i bakhjulet fikser biffen: Der er alle bevegelige deler gjemt inne i skallet, og giringen er upåvirket av vær og vind. En heldekkende girvaierstrømpe som går helt fra styret og bak til hjulet hjelper også: Da ligger vaieren helt tildekket, og glir lett og fint fram og tilbake hver gang du girer.

GIR PÅ BOKS: Dette baknavet er møkkete av saltslaps, men virker prikkfritt: Her inne ligger mekanismen som gir deg åtte gir, upåvirket av vær eller vind. Denne versjonen heter Shimano Alfine, og kommer på flere gode bysykler.

KJEDE:

Typisk problem:
Alle kjeder slites ved bruk. Et slitt kjede blir mer slarkete i leddene, og krangler mer når det skal hoppe fra ett gir til det neste.

Typisk årsak:
Et tørt og/eller møkkete kjede slites mye, mye raskere enn et som holdes rent og smurt. Sandkorn, veistøv, salt og vann fungerer nærmest som slipemiddel når blandingen får gnisse rundt i kjedet ditt. Mange dynker kjedet i olje og håper at det hjelper. Men et kjede fullt av olje blir klebrig og trekker bare til seg mer møkk.

Typisk løsning:
Dersom du renser kjedet godt, lar det tørke helt, deretter smører med olje, lar oljen trekke inn ved å snurre pedalene bakover en stund – og til slutt tørker kjedet helt rent igjen, så går det deg vel. Husk at oljen trengs bare der den ikke synes, inne i leddene. Derfor skal du alltid tørke av kjedet etter at det er smurt.

Drømmeløsning:
Det finnes nå sykler som leveres med reimdrift i stedet for kjede. Der byttes metallkjedet ut med en reim av supersolid plastmateriale (polyuretan). En slik reim er lydløs, trenger aldri smøring og setter aldri merke på buksebeinet ditt. Ulempen er at det koster mye og krever en ramme som kan åpnes i bakkant for å få reima på plass.

REIMDRIFT: Dette er den nye typen drivreim som erstatter det tradisjonelle sykkelkjedet. Den store fordelen er null vedlikehold og mange år uten plunder. Ulempene: Det kan bare brukes på tilpassede rammer med delbart rør bak (slik at beltet kan smettes gjennom ved montering), og det kan bare brukes på sykler med ett tannhjul bak og ett foran (altså enten ett gir, eller girnav). Foto: Crisp Titanium

BREMSER:

Typisk problem:
Bremsevaiere blir trege, felgbremseklosser slites og må byttes eller justeres – og sliter på felgen din hver gang du bremser.

Typisk årsak:
Fortsatt leveres de fleste sykler under åtte tusen kroner med vanlige felgbremser. Når bremseklossene slites ned, trenger de av og til en liten etterjustering for å treffe felgen riktig. Treffer de for lavt, slites de skeivt og bremser dårlig. I typisk høstvær får du lett gjørme og skitt på felgen, da slites bremseklossene raskere (og virker dårligere attpåtil).

Typisk løsning:
For bremsevaiere gjelder det samme som girvaiere: De må smøres for å gli lett i strømpene. Hold også øye med bremseklossene dine, og få dem justert om det trengs: De skal treffe rett på den flate delen av felgsiden. Hvis de bommer litt, får de dårlig tak på felgen og hindrer deg i å stoppe raskt nok.

Drømmeløsning:
Hydrauliske skivebremser gir deg like kraftig effekt uansett vær, bremser like godt selv om felgen er litt skeiv, og til hverdagsbruk varer bremseklossene svært lenge mellom hver gang de må byttes. Det å bytte klosser krever heller ikke ny justering. De rimeligste skivebremsene koster fra 500 kroner pr hjul, og kan ettermonteres enkelt om du har festebraketter på hjul, ramme og gaffel. Trommelbremser i navet er ikke like kraftige, men Shimanos versjoner er også nær sagt vedlikeholdsfrie.

STOPP! Hydrauliske skivebremser har etterhvert blitt standarden på alle terrengsykler, men er like praktisk for bysyklister som er på veien i all slags vær. Denne bysykkelen har blitt brukt året rundt i to år uten å trenge bremsejustering eller klossebytte.

PUNKTERINGER:

Typisk problem:
Pffffff…. Lyden du hater å høre, og som gjerne kommer når det passer ekstra dårlig. Punkteringer lar seg fort fikse, hvis du har øvd på forhånd og husket lappesaker.

Typisk årsak:
Det er to typer punkteringer: Den ene skjer ved at slangen kommer i klem og får en liten sprekk når hjulet smeller i en stein, dump eller fortauskant. Den andre skjer ved at noe spisst trenger gjennom dekket og stikker hull på slangen. Den første merker du med én gang. Den andre kan gi seg mer langsomt til kjenne – som en såkalt sigepunktering.

Typisk løsning:
Gjennomslagspunktering (kalles ofte «snakebite» fordi det gjerne blir to hull ved siden av hverandre) kan du unngå ved å A) ha mer luft i hjulet og B) være mer forsiktig ved passering av hindre. Spisse gjenstander er det verre å unngå, siden de kan være små og grå. Derfor gjelder det å ha med dekkspaker, pumpe og lappesaker – og vite hvordan de brukes.

Drømmeløsning:
Siden det er mange som hater punkteringer, har dekkbransjen selvsagt jobbet med saken: Det finnes dekk med spesiell punkteringsbeskyttelse, det vil oftest si at de har et beskyttende lag inne i dekket. Disse dekkene veier bittelitt mer og er gjerne ikke like myke og komfortable som vanlige dekk, men de virker! Spør i en god sportsforretning, og de vil kunne hjelpe deg.

LAG PÅ LAG: Noen dekk er tøffere enn andre. Her er to eksempler på produsenter som lager dekk med punkteringsbeskyttelse; Bontrager med sin Hardcase-løsning til venstre, Specialized med sin Armadillo-beskyttelse til høyre. Og ja: De virker!

Dette er bare noen tips til et enklere liv på sykkelen – det finnes mange flere fiffige løsninger på små og store utfordringer. Her er et utvalg smarte produkter som eksempel:

LYS IDÉ: Denne lille, vanntette lykta gir kraftig lys, og kan plugges direkte inn i en USB-port for å lades. Fint for deg som glemmer å kjøpe batterier. Modellen heter Knog Blinder og koster 400 kroner. Foto: knog.com.au
ENKEL LØSNING: Denne sykkelen har tre gir inne i baknavet, og dynamo i framnavet som gir strøm til lys i begge ender. Dermed får du null kluss med giringen, og er alltid trygg i mørket. Modellen heter Trek Belleville, koster 4 990 kroner og ble påtruffet i parken sammen med Knut Lønnqvist fra Oslo.
PRAKTISK LUKSUS: Dette er alternativet for deg som er villig til å betale 17 000 kroner for et vedlikeholdsfritt transportmiddel som er gratis i bruk: Specialized Source Eleven har 11 gir gjemt i baknavet, reimdrift, hydrauliske skivebremser og dynamonav som gir strøm til lys foran og bak. Vil du ha alle disse finessene i én ferdig sykkel, blir prisen deretter…. Foto: specialized.com

ANDRE TIPS:

  • Er du lei av å bytte batterier i sykkellyset? Du kan skaffe forhjul med dynamonav og lykt som er laget for slik bruk. Da har du alltid lys på sykkelen, og trenger aldri mer tenke på batterier
  • Synes du dynamonav høres dyrt ut? Det finnes sykkellys som kan lades direkte i USB-kontakten, slik at du kan ty til både laptop og mobillader dersom lykten trenger strøm
  • Ikke noe sted å lagre sykkelen innendørs? En liten mopedpresenning gjør underverker: Den holder regnet unna sykkelen, og gjør at gir og bremser ikke blir trege så fort.
  • Lurer du på om du må ha dempegaffel? Hvis du ikke sykler i terrenget, klarer du deg uten. Lettere og rimeligere, og én ting mindre som slites og blir slarkete. Det enkle er ofte det beste.

Tekst: Rasmus Leiro og Geir Anders Rybakken Ørslien
Foto (der ikke annet er oppgitt): Geir Anders Rybakken Ørslien 

ENKLERE LIV: Her er det ikke mye som kan gå galt. Electra Amsterdam har tre gir i baknavet, innkapslet kjede og bremser når du trår pedalen bakover. Med lange skjermer trenger du heller ikke frykte søledammer. Her med forhandleren Marit Løvstuen fra Sykkelpikene i Kristiansand.
Advertisements

2 kommentarer om “Vedlikeholdsfri sykkel? Det går an!

  1. Grundig og informativ artikkel med mange gode poenger! Savner bare et emne for et mer bekymringsfritt sykkelhold, særlig i byer: Sikring av sykkel med lås! Har dere noen geniale forslag her også? 🙂

    • Hei Kjell! Låsing av sykkel i byen er et tema i seg selv, som vi vil komme tilbake til på bloggen her. Våre forslag er neppe enestående eller geniale, men handler i korte trekk om å anskaffe en kvalitetslås og låse sykkelen på godt synlige steder der mange ferdes. Sørger du for at en kraftig lås går gjennom et hjul, rammen og objektet du låser sykkelen fast til, har du gjort en viktig innsats for å forebygge tyveri. Likevel: Har du en kostbar og attraktiv sykkel, vil det alltid være en risiko med å parkere ute. Som sagt: Vi kommer tilbake til saken, men hører gjerne om andres erfaringer!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s