O kombisykkel, o kjærlighet

Hva er det med kombisykkelen? Eiril (11) har en ny og lett terrengsykkel stående klar hjemme. Likevel velger hun sin gamle, tunge Kombi Fleur hver gang. Det handler om sykkelglede!

VI SNAKKER KJÆRLIGHET: Sykler trenger ikke være nye for bli høyt elsket. Eiril på elleve elsker den gamle kombisykkelen som lar henne sitte rakt og avslappet, og gjør hver tur til et stressfritt lite hverdagseventyr.

Eirils egen terrengsykkel er både lett og rask. Hun sitter godt på den, og pappa la ned en ikke ubetydelig innsats for å finne akkurat den. Så er hun da også riktig fornøyd. Den røde terrengsykkelen var uten tvil den beste sykkelen hun noen gang hadde prøvd.

Så dukket pappa plutselig opp med en gammel, tung sak. En gul Kombi Fleur fra 70-tallet.

En kollega hadde ryddet i garasjen, og solgte den billig. Den har bare to gir, er ganske doven der terrengsykkelen er villig – og blir lett frakjørt i motbakkene.

Men Eiril falt pladask.

Hun hadde aldri sett en slik sykkel før. Ordet «Kombi» sa henne ingen ting. Men sommeren 2012 ble sommeren på den gule sykkelen. Den røde ble ikke rørt.

– Denne gule er jo en mye hyggeligere sykkel, pappa. Det skjønner du vel! 

Likevel ble hun gang på gang forundret over alle de voksne som stoppet opp for å kikke på den gamle sykkelen hennes i løpet av sommerferien. Inne fra kafébordet så Eiril at voksne til og med tok bilde av sykkelen hennes, mens de smilte. Lenge.

Hva er det med kombisyklene? Er det bare nostalgi, eller handler det om noe mer? Selges det like hyggelige sykler i dag?

I fjor høst åpnet en utstilling på Arkitektur- og Designhøgskolen i Oslo, der Kombisykkelen ble feiret.

Sykkelhistoriker Einar Støp-Bowitz (kjent fra verkstedet Den Rustne Eike) hadde bidratt med sin store samling av kombisykler. Der kunne publikum se hvordan utviklingen av stadig nye modeller bidro til å gjøre kombisykkelen til en storselger.

En ting var den hendige størrelsen, og at flere av modellene kunne deles på midten og få plass i et bagasjerom. Noe annet var de glade fargene og den blomstrende dekoren.

Kombisykkelen ble kort sagt et symbol på enkle sykkelgleder. Det er kanskje derfor den fortsatt gleder både store og små?

STARTEN: Slik ble den aller første DBS Kombi presentert i brosjyren fra 1968. Den gang ante ikke Øglænd i Sandnes at kombisykkelen skulle bli en historisk suksess, med rundt 350 000 solgte eksemplarer. (I 1970 endret de rammen, og fikk påskrudd bagasjebrett. Den første konstruksjonen var for svak – og knakk ofte i skjøten bak seterøret).

SUKSESSEN: Kombisykkelen ble værende i produksjon helt fram til 1987, og ble ifølge sykkelhistoriker Einar Støp-Bowitz laget i 53 ulike versjoner. Kjenner du igjen noen av disse? Bildene er fra en utstilling av Støp-Bowitz’ samling på Arkitekthøgskolen i Oslo høsten 2011. Han sitter i dag på et stort lager av reservedeler. Om du trenger noen, kan du ta kontakt via nettsiden denrustneeike.no.

MOTESYKKEL: Da den første interessen dalte tidlig på 70-tallet, lanserte Øglænd nye modeller med nye farger og dekor. Produsenten innledet et samarbeid med Norsk Damemoteråd for å sikre at de var i takt med motebildet – og strategien fungerte. Her er modellen Kombi Fleur.

NORSK DESIGNHISTORIE: Kombisykkelen fra DBS er sannsynligvis den største slageren norsk sykkelbransje noen gang har produsert. Den var den første modellen som verken var dame- eller herresykkel. Den upretensiøse unisex-sykkelen traff tidsånden i 1968 perfekt.

FORLØPEREN: Dette er den britiske Moulton-sykkelen, som DBS produserte for det norske markedet fra midten av 1960-tallet. Den radikale sykkelen med fjæring solgte dårlig, og ble etterhvert droppet av DBS. De lanserte i stedet sin egen minisykkel, Kombien. Resten er – som kjent – historie.

Tekst og foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

Advertisements

En kommentar om “O kombisykkel, o kjærlighet

  1. Artig! Kom gjerne med flere artikler om norsk sykkelhistorie! Gode brukssykler er savnet i dagens sykkelbutikker, spesielt for barn, der det kun er jentesyklene som har skjermer og bagasjebrett. Og det er nesten umulig å få det ettermontert, selv om rammen er den samme…

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s