Slik gjør du sykkelen din smartere

Har du lyst til å sykle mer i hverdagen? Skaff deg en kurv foran styret – og se hvor mye nyttigere sykkelen din blir!

SMART: De klassiske kurvene er på full fart tilbake. Moderne bysykler leveres stadig oftere med kurv som tilbehør – med god grunn. Har du først begynt å bruke en, blir du lett avhengig. Foto: http://www.publicbikes.com

«Kurv? Er du gal? Denslags er jo for bestemødre på damesykkel!»

Dette er ryggmargsrefleksen hos mange norske syklister når forslaget om kurv kommer opp. Her i landet forbinder mange sykling med sport eller trening, og da skal sykkelen være lett og rask uten noe dilldall.

En kurv er blitt symbolet på det motsatte. Å bli forbisyklet av noen med kurv på styret er nærmest en personlig fornærmelse for de sprekeste på to hjul.

Men sykling er mye mer enn sport og trening. Du trenger heller ikke være sprek for å sette deg på et sykkelsete – du bestemmer selv både hvor fort og hvor langt du vil sykle.

PRAKTISK: Med en kurv foran styret har du alltid et bagasjerom for hånden. De fås i ulike størrelser og materialer, passer på alle sykler – og får plass til mer enn du tror. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

Og uansett hva slags syklist du er: Så lenge sykkelen brukes til transport, til jobb, skole eller butikk, så vil du ha glede av en kurv. Garantert.

De finnes i utallige varianter – både i metall og flettede naturmaterialer – og gjør det mye enklere å få med seg ting hjem. Ville du kjøpt en bil uten bagasjerom? Neppe.

Sykler du hjem i motbakke og føler plutselig for å kaste jakka? Rett i kurven med den!
Kjøpe melk og brød på vei hjem fra jobb? Du trenger ikke stor ryggsekk når du har kurv.
På vei til fotballtrening? Ball og drikkeflaske går rett i kurven, en strikk holder alt på plass.

ENKEL: De aller fleste sykkelkurvene er billige og enkle å montere. Denne er fra amerikanske Wald, og festes med stag ned til hjulakslingen foran samt kroker inn på styret. Foto: http://www.publicbikes.com

Et par bagasjestrikker er nemlig en smart investering for kurvbrukere. Da kan du sykle trygt omkring med mer enn du tror foran styret.

En fordel sammenliknet med å stroppe ting fast til bagasjebrettet, er at du hele tiden ser hva du har med deg – og om noe er i ferd med å løsne.

Og vi burde sikkert ikke si det, men det er sant: Om du skulle slumpe til å sykle forbi en dedikert spreking, blir det ekstra moro når han ser at du har kurv på styret.

Tekst: Geir Anders Rybakken Ørslien

NYTTIG: Familiens firemannstelt gikk i stykker og måtte sendes på service. Det fikk fint plass i kurven på vei til posten. Kurven på bagasjebrettet foran heter Wald 137, og forhandles i Norge av I Like Bike. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

SMART: Nederlanske Basil lager en hærskare av ulike kurver for alle behov. Denne handlekurven er i stål, har bærehåndtak – og henges på bagasjebrettet bak. Foto: www.sykkelpikene.no

KUL: Her er samme kurv i en mer fargeglad variant, fylt opp av en ivrig reklamefotograf som glemmer at salaten bør legges i en pose før den fraktes gjennom trafikken… Foto: publicbikes.com

BESTEVENNEN: Amerikanske Nantucket Bike Basket Company lager påkostede kurver til mange formål, og får mye oppmerksomhet for hundekurvene sine. Foto: publicbikes.com

RETROMOTE: Sykling blir stadig mer populært i storbyene, og mange nye merker har dukket opp med rendyrkede hverdagssykler. Da er kurven et selvsagt tilbehør, som på luksusmodellen M8 fra Public Bikes.

VOFF: Ikke alle trenger så forseggjorte hundekurver – denne vofsen er på bytur gjennom Amsterdams gater i en plastkasse. Denne sykkelmodellen er forøvrig spesialbygget for mye bagasje foran. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

STANDARDLØSNING: Et enkelt bagasjebrett foran, og en plastkasse stripset fast der. Dette er standardoppsettet for mange europeiske bysyklister: Billig, enkelt, robust og superpraktisk – også for norske syklister. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

Advertisements

2 kommentarer om “Slik gjør du sykkelen din smartere

  1. Kjempefin artikkel med mange herlige løsninger for syklisten i hverdagen 🙂 Men det er en grunn til at alle sykkelbude har ryggsekk og ikke kurv. Sykkelen blir mye vanskeligere å håndtere med all den vekten på forhjulet. Så med kurv er det slutt på å race gjennom byen 😉

  2. Uten hjelm og med mobilen mot øret på SYKKEL! Idioti å ikke nevne det i bildeteksten, eller ev. bruke ett annet bilde for å illustrere på denne siden…

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s