Syklene som får plass til mye mer

Ikke alle syklister er opptatt av å komme fortest mulig fram. For noen er det viktigere å få med seg flest mulig handleposer, barn eller pakker fra posten.

Den økte interessen for en bilfri hverdag i byen har skapt en ny bølge av moderne transportsykler – der bagasjeplassen er førsteprioritet.

DAGENS DOBBEL: Magne Heian fra Nesodden har god bagasjeplass på sin Surly Big Dummy longtailsykkel. Den har ekstra lang bakende – og kan dermed få med seg svært mye mer enn vanlige sykler. Slik kan det for eksempel se ut om han skal ha med seg sykkel nummer to til verksted…

For tre generasjoner siden var de et hverdagslig syn i både London og Paris: Robuste transportsykler var den enkleste og rimeligste måten å hente eller bringe varer gjennom bykjernen på.

Enten det var digre avisbunker, kasser med melkeflasker, ferske brød eller pakker til posten: Budsyklistene hadde solide lasteplan eller digre bagasjebærere, og var klare for alt.

Nå er lastesyklene på vei tilbake. Små og innovative produsenter designer stadig nye versjoner for byboere som vil bruke bilen mindre og kroppen mer.

På den amerikanske vestkysten snakker de om en sykkelrevolusjon, inspirert av smarte nyttesykler i europeiske storbyer.

På nettet er det lett å se at det går sport i å se hva man får med seg: Hagemøbler, juletrær, tørketromler – alt stroppes fast på lastesyklene, som tåler opp til 200 kilo bagasjevekt.

I Norge er trenden fortsatt i startfasen, men noe er i ferd med å skje. Nylig samlet en hard kjerne entusiaster seg til transportsykkelpiknik i Oslo. Her ser du noen av syklene som deltok, og eierne som elsker dem.

Tekst og foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

Flere kule transportsykler fra pikniken ser du på Transportsykkel.no

NAVN: Magne L. Heian. MIN SYKKEL: Jeg sykler på en Surly Big Dummy når jeg skal på butikken, stranda, turer og andre ærend hvor det er greit med litt plass. Den er i bruk hele året, og jeg tar gjerne denne istedenfor kollektivtransport. Takket være lastekapasiteten på denne sykkelen, slipper jeg å ha bil. KJØPSINFORMASJON: Kan kjøpes komplett eller som ramme hos svenske www.cyclecomponents.com. Veiledende pris for en komplett sykkel er ca 17 000 kroner.

NAVN: Halvard Lillevik, forhandler av Bullitt hos sykkelsentralen.no. MIN SYKKEL:  Dette er en dansk Bullitt, med barnesete i skinn og sikkerhetsseler i lastekassen foran. Jeg ble oppmerksom på den da jeg bodde i København, fordi jeg syntes den så rask ut. Det er den. Her er det fullt mulig å tråkke til når du har skikkelig dårlig tid. Jeg bruker den som en god erstatning for bilen, til og fra jobb og barnehage og hjem. KJØPSINFORMASJON: Fåes kjøpt gjennom www.sykkelsentralen.no. Prisene begynner på 16.500.

NAVN: Rasmus Leiro, forhandler av Nihola hos Pedalen SykkelverkstedMIN SYKKEL: Nihola er en moderne, dansk lastesykkel med god plass til to barn foran. Med to barn og bosted nær byen har Niholaen vært en praktisk familiesykkel for oss. Den er stabil og trygg, får med seg hva som helst – og er ikke minst en utrolig hyggelig måte å forflytte seg på sammen med barna.  KJØPSINFORMASJON: Pedalen i Fredrikstad er eneste forhandler av Nihola i Norge. Denne versjonen koster 21 500 kroner.

NAVN: Tom-Arne Solhaug. Forhandler av TrioBike hos Krabat AS. MIN SYKKEL: Jeg sykler på en TrioBike 2007-modell med elmotor. Ungene har god plass og synes det er topp å sitte foran. Vognen foran kan enkelt demonteres, et ekstra forhjul til sykkelen ligger på undersiden og lar deg sykle videre mens vognen står parkert, for eksempel i barnehagen. KJØPSINFORMASJON: Spesialtilpassete TrioBike kan kjøpes hos Krabat AS i Asker. TrioBike uten tilpasning kan kjøpes via www.triobike.com. Pris fra ca 20 000 uten hjelpemotor eller utstyr.

NAVN: Lars Wiktor Isachsen – med Wiktor Isachsen som co-pilot. MIN SYKKEL: Dette er en Marin Indian Fire Trail terrengsykkel, som er påmontert et Xtracycle Free Radical-forlengersett, et ekstra styre for junior – og signalhorn. Jeg bruker den til det meste, som å hente barn på skolen eller få med hjem det jeg trenger fra butikken uten problemer. Sykkelen brukes hele året, med piggdekk om vinteren. KJØPSINFORMASJON: Xtracycle har pr i dag ikke noen importør i Norge, se info på www.xtracycle.com. Settet kostet meg rundt 4 000 kroner.

NAVN: Trond Gunnar Rasmussen. MIN SYKKEL: Dette er en Akrobat Long John Carrier, som ble importert fra Danmark av forrige eier i 2009. Den har 3 gir  og 100 kilo lastekapaseitet, fordelt på lasteplanet framme (60 x 60 cm) og et solid bagasjebrett. Ettersom jeg ikke har bil, har jeg et visst transportbehov som denne sykkelen langt på vei dekker. KJØPSINFORMASJON: Disse kan kjøpes via Esimex Design i Hanstholm i Danmark, prisen i 2009 var ca 10 000 kroner. Se info på www.esimex.dk

NAVN: Brita Haneberg. MIN SYKKEL: Jeg har en Fuji Nevada med Burley Nomad varetilhenger. Denne tilhengeren er lett og praktisk til å frakte litt større ting enn det jeg vanligvis får med meg på en sykkel. For meg betyr det at sykkelen brukes til det aller meste i hverdagen. Mindre bilkjøring, mer tid utendørs og mer trim. KJØPSINFORMASJON: Trallen er kjøpt hos Syklistenes Landsforening. Sport1 er også norsk forhandler av Burley, prisen er 4 000 kroner. Se info på www.burley.com

NAVN: Tore Haslemo fra Sportsklubben Rye. MIN SYKKEL: Dette er en Kona Ute fra 2009, som er lett modifisert for å brukes som drikke- og næringstransport i lange ritt:  Sykkelen brukes til å forsyne Expresslaget til SK Rye med drikkeflasker og næring i lange ritt som Trondheim-Oslo. Lastet med 60 flasker kan den trygt og effektivt forsyne hele laget med to fulle flasker til hver mann – i fart. Dette utføres i løpet av få minutter i hastigheter rundt 40 km/t. KJØPSINFORMASJON:  Sykkelen fås kjøpt via Rå Sport i Oslo og Sykkelbutikken i Bergen.

NAVN: Olav Torvund. MIN SYKKEL: Jeg har en Trek Transport, som jeg bruker til handleturer – særlig for å nå en butikk med litt mer interessant vareutvalg enn de kjedelige kjedebutikkene. Etter at jeg solgte bilen, trengte jeg noe for å frakte matvarer hjem fra butikken, pluss annen transport av litt mer enn hva man greit får plass til på en vanlig sykkel. KJØPSINFORMASJON: Jeg kjøpte den hos Raske Sykler i Oslo. Veiledende pris er 9 990 kroner.

NAVN: Per Kristian Hilden. MIN SYKKEL: Dette er en SCO Budsykkel fra danske Smith & Co. i Odense, kjøpt i 1990. Den tåler alt – og brukes til småhandling i nærbutikken og frakt av yngstemann til og fra skolen og korpsøvelser og denslags. En gang fraktet jeg faktisk hele trommesettet mitt på sykkelen, men da måtte den trilles… KJØPSINFORMASJON: Jeg tror ikke denne modellen lages lengre, men det er massevis av slike sykler til salgs på danske bruktmarkeder. En kikk innom Den Blå Avis vil garantert gi deg treff. Se dba.dk.
NAVN: Eivind Eidslott med døtrene Marikken og Ea. MIN SYKKEL: Vi låner nå en Trek Transport som tilhører en venn, og dette er som å gå ombord i en gondol i Venezia. Farkosten er forbløffende estetisk, det er masse plass til både guide, passasjerer og bagasje, framdriften er på alle måter miljøvennlig og folk stopper opp for å se på deg når du kommer seilende inn i byen. KJØPSINFORMASJON: Sykkelen kan kjøpes gjennom alle Trek-forhandlere, og koster 9 990 kroner med én sideveske bak.

NAVN: Hanne Grethe Torkildsen med barna Gustav (7 år) og Eva Birna (10 år). MIN SYKKEL: Dette er en tysk Hase Pino, som er en annerledes tandemsykkel. Her sitter den som styrer og bestemmer bakerst, mens hjelperytteren er plassert foran, som på en liggesykkel. Dette gjør at begge har like god utsikt og at det er lett å snakke sammen. Junior kan til og med ta seg en lur underveis! Bak bruker vi en påhengssykkel for barn nummer to. KJØPSINFORMASJON: Denne selges foreløpig ikke i Norge, men du finner all informasjon på www.hasebikes.de

NAVN: Haukur Morthens. MIN SYKKEL: Dette er en Surly Big Dummy, en longtail med ekstra lang bakende som gir mye bedre bagasjekapasitet. Gassgrillen er kun påmontert ved spesielle anledninger! Her kan barna sitte trygt bakpå, og vi har fortsatt plass til det de trenger å ha med seg. Dette er min sykkel de fleste av årets dager, den er både smidig og stabil, også med tung last. KJØPSINFORMASJON: Sykkelen ble kjøpt komplett fra sykkelverkstedet Jan Pedal i Oslo.
NAVN: Halvard Lillevik, forhandler av Christianiabike hos sykkelsentralen.no. MIN SYKKEL: Dette er en Christianiabike Model Light, 2012-modell. Den er overraskende lett å sykle på! Jeg bruker den til posten med varer til kunder, til å levere datteren min i barnehagen, til å gjøre ukas storhandel, til å kose meg på en tur. Det har ofte blitt til at jeg har tatt denne sykkelen i stedet for barnevogn. KJØPSINFORMASJON: Sykkelen fåes kjøpt på sykkelsentralen.no. Prisen begynner på 17.900,-.


Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s